top of page

Pri výmene krytiny nie je potrebné meniť celú strešnú konštrukciu


Ak nechcete investovať do kompletnej výmeny starej strešnej konštrukcie, je dobré zvážiť, akú krytinu použijete. Keramická a betónová sú spravidla ťažšie, a tak majú aj vyššie nároky na únosnosť krovu, čo môže byť pri čiastočných rekonštrukciách podstrešných priestorov problém.

 

Podobný som riešil aj ja. Krovy mali zostať, vymeniť sa malo len latovanie. Pôvodná bobrovka mala ísť dole a namiesto nej som hľadal vhodnú alternatívu. Zvážil som rozhodnutie, že na strechu príde položiť vláknocementová krytina.

Keď sme pred rokmi kúpili starší rodinný dom, rátali sme, že po pár rokoch budeme musieť riešiť aj rekonštrukciu strechy. Akonáhle sa nám podarilo našetriť zopár tisíc, začal som sa s manželkou rozhodovať, ako to urobíme. Na streche sme mali vtedy položenú bobrovku, nechceli sme sa veľmi odkláňať od toho čo už sme na streche mali.

Zvažovali sme medzi plechovou krytinou a maloplošnými šablónami vláknocementovej krytiny s dvojitým krytím. Po dohode s architektom sme sa museli rozhodnúť pre krytinu, ktorá nepreťaží strešnú konštrukciu. Keď som žene povedal, že by sme na strechu mohli dať Eternit, zostala prekvapená.

Stará bobrovka bola už ozaj zrelá na výmenu a o Eternite nepočula. Plech som na strechu nechcel, vždy som sa bál, že keď vietor zachytí plechový plášť a začne s ním lomcovať, v slabom mieste povolí a strechu otvorí ako konzervu od rybičiek. To u vláknocementovej krytiny nehrozí, istená je protivíchrovými sponami.

Kvalitná strešná krytina musí mať životnosť najmenej 20 rokov

V istom cenovom rozpätí sa dá vždy nájsť kvalitná strešná krytina. Keď už ale človek ide pod cenu, tam sa dá čakať hocičo, len nie kvalita. S ohľadom na to, že po streche sa nikdy nechodilo, vylúčil som novú bobrovku, ktorá je pevnejšia, ak by sa po streche z času na čas chodilo pri opravách. Vláknocementové dosky sú pôvodnej krytine veľmi podobné, takže sme ďaleko od bobrovky nešli.

Najväčšou výhodou je, že sa z vlákocementových šablón dajú bez problémov vyskladať atypické tvary a prekryť tak s ňou strešné vikiere. Oproti keramickej klasike je aj ľahšia, takže nie je tak náročná na nosnú konštrukciu ani pri dvojitom prekrytí. Mne sa na nej najviac páči, že vyzerá ako bridlica. Bridlicu ako takú otec použil na fasádu domčeka po starom otcovi. Dodáva domu osobitý ráz. Či už je na streche alebo ako fasádny obklad.

Stavebníci ma upozorňovali, že vláknocementové dosky sa pri poškodení horšie opravujú, ale hádam, keď doteraz sa nič také závažné nestalo, ani v budúcnosti nestane, spolieham na dvojité krytie. Dôležité je pre mňa, aby bolo podstrešie ochránené. Vymeniť sa dá všetko, treba ale vedieť, ako na to.

Krytina sa dá objednať aj cez internet

Kým som zadal dopyt na krytinu pre celú strechu, nechal som si poslať menšiu zásielku ako vzorku, tú som objednal cez eshop Creaton.sk. Položil som ju na novo zastrešenú garáž. Montáž som zvládol bez problémov takmer sám - predsa len už nejaké tie skúsenosti z pokládok mám - ale na pomoc som si zavolal aj majstra, aby som svoju svetobornú prácu nemusel neskôr ľutovať.

Tým, že už zo stavieb u kamarátov mám nejaké skúsenosti, vláknocementové šablóny pre mňa neboli žiadna neznáma. Aj keď je teda pravda, že väčšinou si majitelia domov nechávajú klásť na strechu keramickú krytinu, ale voči nej musia mať pevnú strešnú konštrukciu a dom ako taký musí tú veľkú záťaž zniesť.

Viem, že kvalitná strešná krytina sa dá nájsť aj pomedzi alternatívnymi materiálmi. Eternit je kompozitný materiál, je ľahký, dobre sa zarezáva podľa potreby. Tak prečo nie, predsa len, je to odskúšaná krytina s viac než sto ročnou tradíciou. Napokon oproti pôvodnému Eternitu už ten moderný neobsahuje azbest, takže žiadne zdravotné riziká nehrozia.

Vhodný aj do historickej zástavby

Eternitovú krytinu som už videl aj na historických budovách, bungalovoch a vonkoncom ako krytina sa používa na takmer všetky typy šikmých striech, aj tých s nižším sklonom. Je ale pravda, že čím šikmejšia, tým lepšie. Myslím, že v zime, ak napadne sneh a na streche pôsobí ako ťažká masa, ktorá preťažuje strechu, je Eternit na silnejšej strešnej konštrukcii dobrá voľba.

Ďalšou z drobností, ktoré som zvažoval pri výbere krytiny, bola hlučnosť strechy pri daždi. Plechová krytina je v tomto ohľade akusticky dosť výrazná. Takže postupným zvažovaním pre a proti sme sa so ženou rozhodli pre modročierne eternitové dosky s dvojitým krytím Eternit Dacora v hladkom dánskom prevedení so skosenými rohmi a rozmerom 30x60 cm.

Odborná pokládka modernej krytiny predchádza problémom

Keď mi prišla prvá skúšobná várka, hoci som to čakal, potešilo ma, že čo do objemu nebola dodávka tak prerastená ako u keramickej alebo betónovej krytiny. Je to tiež v podstate jedna z výhod, nielen menšia záťaž na streche, ale aj pri preprave to má svoje plusy. Navyše sa mi páči, že z toho istého materiálu sa vyrábajú aj fasádne obklady.

Takže ak ide o ochranu nečasom sužovaných stien domu, takýto spôsob ochrany je celkom vítaný. Pri všetkých tých pozitívach je ale podstatné nezabudnúť na odvetranie krytiny. Všimol som si, že pri nesprávnej inštalácii sa môže spodná strana krytiny upotiť a takto skondenzovaná voda narúša integritu podstrešnej izolácie, čo môže byť pri neodbornej pokládke z dlhodobého hľadiska problém. Správna realizácia pokládky je ale dôležitá pri každej krytine, takže v tom žiaden problém nevidím.

Nesmiete zabudnúť, že na komín treba najmenej raz do roka pustiť kominára, aby skontroloval a vymietol prípadné usadeniny. Takže plošina pre kominára by mala byť samozrejmosťou spolu s prechodovým okienkom na strechu.

Tým, že sme menili pôvodnú keramickú bobrovku za ľahšiu vláknocementovú krytinu, po funkčnej stránke a menších opravách vyhovovala aj pôvodná strešná konštrukcia, ktorá, našťastie, nebola zatečená ani napadnutá drevokazným hmyzom. V tomto ohľade je drevo tým najlepším, čo sa na strechy dáva a stavebníci veľmi dobre vedia prečo. Ak je dobre chránené, drží celé dekády. Nechal som inštalovať aj podstrešnú hydroizolačnú vrstvu a nové latovanie. Takže samotná pokládka a prispôsobovanie tvarovej dispozícii strechy už bola pre majstra a jeho pomocníkov hračka.


bottom of page