top of page

Poistenie nehnuteľnosti – aké druhy existujú a na čo sú vhodné


Postavil som dom, zasadil som strom a mám aj chatu. V trochu odľahlejšej časti Slovenska, ale zato tichej a nemusel som sa kvôli tomu zadlžiť tak, ako keby som to kupoval v nejakej lukratívnej

lokalite pri Bratislave. Teraz ale uvažujem, ako si svoj majetok ochrániť. Teda poistiť. Okrem toho stromu, samozrejme.

 

Existuje viacero druhov poistenia nehnuteľnosti a je dobré si zistiť, o čo ide, aby ste vedeli, čo je najvhodnejšie a – ako by povedal pán doktor z Vesničky – aby ste vedeli, do čoho idete. Môžete si teda vybrať poistenie nehnuteľnosti, ale aj poistiť samostatne iba domácnosť.

Poistenie nehnuteľnosti

Toto poistenie zahŕňa dom, byt, ale napríklad aj moju chatu na strednom Slovensku. To znamená, že si viem poistiť rodinný dom, ktorý mám v osobnom vlastníctve, a tiež byt vo svojom vlastníctve, keby som ho mal. Zatiaľ mi naozaj stačí dom a chatka v lesoch. Výhodou tohto poistenia je aj to, že nehnuteľnosť sa dá poistiť už počas jej výstavby. Ak vám teda rozostavaný dom rozšľahá blesk alebo povodeň, ste krytí. To isté platí o chalupe. Počas jej výstavby sa totiž môže stať čokoľvek. Keďže ja som ju už kupoval, nemusel som toto riešiť. Je už dávno hotová. Poistiť ju však chcem.

Existuje viacero balíkov pre poistenie nehnuteľnosti

Ako pri každom poistení, aj tu ponúkajú poisťovne viaceré varianty. V tom základnom balíku si dom, byt či chatu poistíte proti požiaru či výbuchu, čo sú najčastejšie katastrofy, aké sa vám môžu doma stať. Tento balík zvyčajne zahŕňa aj úder blesku, ale napríklad aj dopravné nehody – to znamená, že dom máte poistený proti nárazu vozidla (križovatkové domy pri cestách s veľkou dopravnou frekvenciou sú prakticky neustále ohrozené), ale napríklad aj proti lietajúcim predmetom. Znie to síce ako vtip, ale nikdy neviete, kedy vám na strechu padne lietadlo, ako sa to napríklad stalo v roku 2016 v Nitre. Základné poistenie zahŕňa aj vietor, ktorého rýchlosť dosahuje viac ako 60 km/h. Škridly už pri takom zvyknú padať. Krupobitie a ťažký sneh vám tiež vie narobiť „paseku“, rovnako ako povodeň, ale základ vás kryje. Dokonca aj proti takým nepravdepodobným udalostiam, ako je zemetrasenie či výbuch sopky. Nežijeme predsa v Indonézii.

Vyššie balíky vás poistia proti katastrofám, ako sú pády stromov či stožiarov. Ak máte pri dome čo len jeden strom či stožiar, poistite sa, lebo zákon schválnosti je stopercentný. Jediný stožiar na ulici padne rovno na váš dom. A keďže mám strom na svojej chate, musel som siahnuť po vyššom balíku poistenia. Strom mi je totiž ľúto vyrúbať, v lete poskytuje úžasný tieň. Vo vyššom balíku je aj zosuv pôdy, ak teda bývate pri svahu, myslite na to. Letné dažde vedia pôdu posunúť rovno na váš dom či chalupu. Tiež je dobré myslieť na veci ako vlámanie a lúpež, najmä osamelé chalupy či domy sú terčom drzých zlodejov. Moja chalupa je teda poistená aj proti tomuto. Už vôbec nehovoriac o ľuďoch, ktorí majú v domoch vzácne veci, napríklad obrazy. Tie najvyššie balíky vás poistia aj proti zriedkavejším veciam ako následky aerodynamického tresku. Je dobré ale myslieť aj na vandalizmus – hlúpych ľudí je všade dosť, aby vám vedeli „napraviť“ fasádu domu či chalupy.

Poistenie domácnosti

Pri tomto type poistenia si zabezpečujete zariadenie domova. Keďže ide o veľmi individuálne predmety poistenia, poisťovne vám ponúkajú viaceré balíky, aby ste sa vedeli „zmestiť“ do poistenia so svojím domom. Poistenie domácnosti zahŕňa všetky hnuteľné veci v rodinnom dome, byte či chalupe – takže vo svojom prípade som poisťoval nielen dom, ale aj chalupu na vidieku.

Čo všetko si teda môžete poistiť? Podobne ako pri poistení nehnuteľnosti aj tu vám základné balíky poisťovní zabezpečia krytie proti požiaru či výbuchu. Ale aj proti ostatným spomínaným katastrofám, lebo zariadenie domácnosti vám dokáže zničiť aj nečakaná povodeň, záplava či náraz vozidla.

Vlámanie a krádeže sú už predmetom vyšších balíkov, rovnako ako lúpeže a vandalizmus. Ale pozor, je tu aj voda z vodovodných zariadení, čo je udalosť, ktorá sa vám ľahko môže stať. Vytopíte seba, ale v prípade bytu môžete vytopiť aj suseda – a často za to ani nemôžete. Ak toto poistenie nemáte, platíte sebe aj susedovi škody. Je preto dobré na toto myslieť, keď si poisťujete domácnosť. Táto položka je ale aj pri poistení nehnuteľnosti a je na vás, kam si ju umiestnite. Ak máte byt, je vhodnejšie si poistiť domácnosť.

Tie najvyššie balíky už zahŕňajú napríklad aj pokazené potraviny z chladničky. Ak chcete plné poistenie, priplatíte si, ale ste krytí naozaj proti mnohým udalostiam, pravdepodobným aj nepravdepodobným. Pokiaľ si to môžete dovoliť, odporúčam plné poistenie. Čert nikdy nespí a nešťastie na seba nenechá nikdy dlho čakať. Najmä ak ide o vzácne veci, ako sú nehnuteľnosti a ich obsah.

bottom of page